Menu

In het vorige artikel behandelden we vragen stellen vanuit het niveau waarop vragen kunnen gesteld worden en vanuit de dimensies ’open en gesloten vragen’, ’direkte en indirekte vragen’ en ’veel of weinig vragen’? In dit tweede artikel gaan we vooral in op een aantal technieken die van belang zijn bij vragen stellen als doorvragen, parafraseren, spiegelen, konfronteren en evalueren. Eerst echter nog iets over ’moeilijke vragen’.

Vragen stellen is wellicht de meest opvallende bezigheid van een arts die met een patiënt praat. Het is trouwens meestal de kortste weg om informatie in te winnen van en over de patiënt. Misschien is het daarom dat sommige artsen zichzelf te weinig vragen stellen over de vragen die zij aan anderen stellen. Vragen stellen lijkt nl. evident. Toch wijst observatie en onderzoek uit dat op dit stuk heel wat fouten gemaakt worden. Daarom bespreken we hierna een aantal belangrijke dimensies en veel gemaakte fouten rond vraaggedrag. Wij hebben hier uiteraard enkel over vragen die door de arts gesteld...